Ugrás a Főoldalra!

<< Vadászrepülőgépek a 2. világháborúban

United States Air Force

A légierő gépeinek felségjelzése a különböző korszakok során


1. 1917. május - 1918. február
2. 1918. február - 1919. augusztus
3. 1919. augusztus - 1942. május
4. 1942. május - 1943. június
5. 1943. május - 1943. szeptember
6. 1943. szeptember - 1947. január
7. 1947. január óta

 

Fájl:Usaroundelevo.gif

A United States Air Force 1947. szeptember 18-án vált különálló fegyvernemmé, miután a National Security Act of 1947 törvény létrehozta a három fegyvernemet, a hadsereget, haditengerészetet és légierőt egyesítő Department of Defense-t. Ezelőtt a hadi repülési feladatok megoszlottak a hadsereg és a haditengerészet között. A légierő ősének tekinthető első egységet a hadsereg 1907-ben hozta létre. A mai US Air Force előszervezetei időrendi sorrendben:

Aeronautical Division, U.S. Signal Corps (1907. augusztus 1. és 1914. július 18. között)
Aviation Section, U.S. Signal Corps (1914. július 18. és 1918. május 20. között)
Division of Military Aeronautics (1918. május 20. és 1918. május 24. között)
U.S. Army Air Service (1918. május 24. és 1926. július 2. között)
U.S. Army Air Corps (1926. július 2. és 1941. június 20. között)
U.S. Army Air Forces (1941. június 20. és 1947. szeptember 17. között)

Az első világháború kezdetétől a második világháború kirobbanásáig

Az Egyesült Államok 1918-ban lépett be az első világháborúba. A US Army Air Service Mason Patrick tábornok vezetése alatt az amerikai expedíciós hadsereg részévé vált. A részben már Franciaországban kiképzett légi egységek hadászati támogatást nyújtottak az amerikai hadsereg számára, többek között a saint-mihieli csatában és a Meuse-Argonne támadás során.

Az 1920-as átszervezés után a légi szolgálatból a hadsereg légi hadteste alakult ki, a US Army Air Corps (USAAC). Ebben az időben kezdett el a katonai repülés új technikákkal kísérletezni. Ilyen volt légi utántöltés kipróbálása, az első teljesen fémből készült monoplán bombázók, a Matin B–9 és B–10 kifejlesztése, illetve az új vadászgépek megjelenése. 1937-ben megjelent a B–17 Flying Fortress bombázó. 1938 májusában a B–17-esek nagy publicitást kaptak, amikor a navigáció pontosságát és a hadászati bombázás egyre növekvő szerepét demonstrálánadó, a nyílt tengeren megtalálták a Rex Kékszalaggal kitüntetett olasz óceánjáró hajót.

A későbbi légierő önállósodása felé újabb lépés történt 1935-ben, amikor az addig egymástól függetlenül működő légi egységeket egyetlenegy parancsnokság alá vonták. Az új General Headquarters, Air Force mellett megmaradt az Air Corps, ám ez utóbbi már csak a hadtápi feladatokért, a repülőterekért és a kiképzésért felelt.

A második világháborúban

A légierő a második világháborúval érte el nagykorúságát. Franklin D. Roosevelt elnök a légierő hosszútávú, stratégiai bombázókra alapozott kiterjesztését szorgalmazta. A szervezet 1941-ben újabb jelentős lépést tett az önállóság felé. A United States Army Air Force gyakorlatilag ugyanakkora befolyásra tett szert, mint a hadsereg és a haditengerészet és teljesen elkülönült a hadsereg szárazföldi erőitől.

1943-ban Carl A. Spaatz tábornok átvette az újonnan alakult US Strategic Air Forces vezetését, és egyenesen az amerikai-brit egyesített vezérkari főnököknek jelentett. Spaatz a háború előtti stratégiai doktrínát használva megkezdte az ellenséges célpontok nappali bombázását. A doktrína szerint a zárt alakzatban repülő bombázók védelmi képességei összeadódnak, és kísérővadászok nélkül is képesek az ellenséges vadászgépek visszaverésére. Az elmélet azonban hibásnak bizonyult, és a német vadászgépek, valamint a légvédelem messze az elfogadható mennyiséget meghaladó veszteségeket okozták a bombázók hullámaiban. A legsúlyosabb veszteségeket produkáló bevetések közé tartozik a Ploieşti elleni olajfinomító-támadás, valamint a schweinfurti és regensburgi golyóscsapágy-gyárak elleni támadássorozat. A hajózó személyzetek veszteségei miatt 1943-ben csökkenteni kellett a stratégiai támadások számát.

A nyolcadik légierő P–47 Thunderbolt és P–38 Lightning kísérővadászok bevetésével próbált légi fedezetet nyújtani a bombázóknak, ám az előbbi hatósugara még póttartályokkal is túl rövid volt, az utóbbi pedig a nagy magasságú légiharcokban bizonyult megbízhatatlannak. Az áttörést a P–51 Mustang megjelenésével sikerült elérni. 1944 februárjában megkezdődtek a P–51-es kísérettel ellátott bevetések, és a Luftwaffe egyre súlyosabb veszteségeket szenvedett el a Nyugat-európai térségben. A szövetséges vadászgépek német repülőtereket is támadtak, és a normandiai partraszállás idejére a német légierő hatékonysága jelentős mértékben csökkent (a partraszállás idején gyakorlatilag megszűnt). A bombázók kíméletlen bevetésével egy sor német nagyvárost a földdel tettek egyenlővé, az egyik legismertebb példa erre Drezda bombázása.

A csendes-óceáni hadszíntéren a USAAF George Kenney tábornok vezetése alatt támogatta a Douglas MacArthur vezette földi seregeket. A háború végére Kenney harci gépei összesen 11 900 japán repülőt és 1,7 millió regisztertonnányi hajót semmisítettek meg.

Az USAAF huszadik légierejét kifejezetten B–29 Superfortressek általi japán városok ellen végrehajtott stratégiai bombázásokra hozták létre. Kínából nem lehetett légitámadásokat indítani, egyrészt az Indiából kiinduló hosszú logisztikai vonalak miatt, másrészt a japán földi erők által támasztott fenyegetés miatt. Miután 1944 közepére az amerikaiak elfoglalták a Mariana-szigeteket, a repülőterek tengeri utánpótlásának köszönhetően Japán bombázása végre elérhető közelségbe került. 1945 áprilisára az összes B–29-es oda települt és Curtis LeMay tábornokot nevezték ki bombázóparancsnokká. LeMay véleménye szerint a japán gazdaság jelentősen támaszkodott a városi kézműves iparra, valamint a jelentősebb gyárak is a városokban helyezkedtek el, ezért a nagy magasságból indított precíziós bombázások helyett az alacsonyról végzett gyújtóbombás támadásokra váltott. A lakott területeket jelentős pusztítás érte - Tokióban egy tűzvihar több mint százezer polgári áldozatot követelt. A Hirosimára és Nagaszakira ledobott atombomba Japán feltétel nélküli megadásához vezetett.


Amerikai Vadászrepülők a 2. világháborúban

Gyártó

Vadászgépek

Bell

 

P–39 Airacobra

P–63 Kingcobra

Curtiss

 

P–36 Hawk

P–40 Warhawk

Douglas

 

A–20 Havoc

 

Grumman

 

F4F Wildcat

F6F Hellcat

Lockheed

P–38 Lightning

 

 

North American

P–51 Mustang

 

 

Northrop

P–61 Black Widow

 

 

Republic

P–43 Lancer

 

 

Vought

F4U Corsair

 

 

Szárazföldi vadászok

Seversky P-35

 

Hajtómű: Pratt&Whitney R-1830-45 Twin Wasp léghűtéses, 14 hengeres csillagmotor (1064 LE)
Fegyverzet: 2db 12,7 mm-es és 2db 7,62 mm-es géppuska, valamint max. 158 kg bomba
Fesztáv: 10,97 m
Hossz: : 8,18 m
Magasság: 2,97 m
Szárnyfelület: 20,44 m2
Szerkezeti tömeg: 2075 kg
Max. felszálló tömeg: 3050 kg
Max. sebesség: 499 km/h
Csúcsmagasság: 9571 m
Hatótáv: 1529 km forrás: Repülő lexikon

P 36

Legénység: 1 fő 
Motor: 1 db Pratt & Whitney R-1830-17, 1217 LE Sebesség: 500 km/h (3050 m-en)
Súly: 2096 kg (üresen) ; 2726 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 10270 m 
Hatótávolság: 1320 km
Fesztávolság: 11,37 m 
Hossz: 8,69 m 
Magasság: 2,82 m
Fegyverzet: 1 db 12,7 mm-es és 3 db 7,62 mm-es géppuska
forrás: Repülő lexikon

P 38


Legénység: 1 fő 
Motor: 2 db Allison V-1710, 1425 LE 
Sebesség: 663 km/h (7620 m-en)
Súly: 5800 kg (üresen); 9800 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 13.410 m 
Hatótávolság: 4180 km (póttankokkal)
Fesztávolság: 15,85 m Hossz: 11,53 m 
Magasság: 2,99 m
Fegyverzet: 1 db 20 mm-es Hispano M2 (C) gépágyú, 4 db 12,7 mm-es Colt-Browning MG 53-2 géppuska, 2 db 230 kg-os, 460 kg-os vagy 725 kg-os bomba, vagy 10 db 12,7 mm-es rakéta forrás: Repülő lexikon

P 39

Legénység: 1 fő 
Motor: Allison V-1710-63, 12 hengeres; 1325 LE Sebesség: 615 km/h (3350 m-en)
Súly: 2550 kg (üresen); 3545 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 10.670 m 
Hatótávolság: 2360 km (ledobható póttankkal)
Fesztávolság: 10,37 m 
Hossz: 9,20 m 
Magasság: 3,63 m
Fegyverzet: 1 db 37 mm-es gépágyú, 2 db 12,7 mm-es Browning géppuska v. 4 db 7,62 mm-es géppuska v. 1 db max. 226 kg-os bomba forrás: Repülő lexikon

P 40

Legénység: 1 fő
Motor: 1 db Allison V-1710-99, 1389 LE 
Sebesség: 560 km/h (4940 m-en)
Súly: 2815 kg (üresen); 3780 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 10.270 m 
Hatótávolság: 1200 km
Fesztávolság: 11,40 m 
Hossz: 10,16 m 
Magasság: 3,76 m
Fegyverzet: 6 db 12,7 mm-es Browning géppuska, 227 kg bomba forrás: Repülő lexikon

P 47

Legénység: 1 fő 
Motor: Pratt & Whitney R-2800-59 Double Wasp,2535 LE 
Sebesség: 686 km/h (9150 m-en)
Súly: 4860 kg (üresen); 7950 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 13.400 m 
Hatótávolság: 944 km
Fesztávolság: 12,42 m 
Hossz: 11,01 m 
Magasság: 4,32 m
Fegyverzet: 6 v. 8 db 12,7 mm-es Browning géppuska; max. 1175 kg bomba v. rakéta forrás: Repülő lexikon

P 51

Legénység: 1 fő 
Motor: Rolls-Royce Packard-Merlin V-1650, 1695 LE 
Sebesség: 698 km/h (7640 m-en)
Súly: 3450 kg (üresen); 5260 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 12.770 m 
Hatótávolság: 3855 km (póttankokkal)
Fesztávolság: 11,28 m 
Hossz: 9,82 m 
Magasság: 4,16 m
Fegyverzet: 6 db 12,7 mm-es Browning MG 53-2 géppuska, 2 db 226 kg-os vagy 2 db 454 kg-os bomba, vagy 6 db 12,7 mm-es rakéta forrás: Repülő lexikon

P 61

Legénység: 3 fő 
Motor: 2 db Pratt & Whitney R-2800-65 Twin Wasp, 2250 LE 
Sebesség: 589 km/h (6100 m-en)
Súly: 10.673 kg (üresen); 16.420 kg (harckészen) 
Csúcsmagasság: 10.090 m 
Hatótávolság: 4828 km
Fesztávolság: 20,14 m 
Hossz: 15,11 m 
Magasság: 4,47 m
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es gépágyú, 4 db 12,7 mm-es Browning géppuska, max. 4 db 726 kg-os bomba forrás: Repülő lexikon

Bell P-63 Kingcobra

Hajtómű:1db Allison V-1710-93 folyadékhűtéses soros motor négyágú légcsavarral (1342 LE) 
Fegyverzet: 1db 37 mm-es gépágyú, 4db 12,7 mm-es géppuska, 237 kg bomba vagy hat Mighty Mouse rakéta
Fesztáv: 11,68 m
Hossz: 9,96 m
Magasság: 3,84 m
Szárnyfelület: 23,04 m2
Szerkezeti tömeg: 2892 kg
Max. felszálló tömeg: 4763 kg
Max. sebesség: 608 km/h
Csúcsmagasság: 13106 m
Hatótáv: 724 km forrás: Repülő lexikon

Tengeri vadászok

Consolidated P Igazából, az anyahajókon szolgáló gépeket nem lehet elkülöníteni vadász és bombázó típusokra(leszámítva az átalakított B 25-et). A Hellcat a legjobban bevált anyahajó támaszpontú gép majdnem 1 tonna bombát szállított. Botorság is lett volna külön bombázó és vadász gépeket tervezni. A gépeknek egyszerre kellet küzdeniük az ellenséges hadihajók és a repülőgépek ellen.Miután a gépek ledobják a bombát utána harcolni is tudnak az ellenséges gépekkel.

  B2Y Coronado

Hajtómű: 4db Pratt&Whitney R-1830-88 Twin Wasp csillagmotor (1217 LE)
Fegyverzet:2-2db 12,7 mm-es géppuska az orrban, a háton és a farokban lévő toronyban, 1-1db 12,7 mm-es géppuska a törzs középső részének két oldalán és max. 5443 kg bomba, mélységi vízibomba, torpedó a bombaterekben
Fesztáv: 35,05 m
Hossz: : 24,16 m
Magasság: 8,38 m
Szárnyfelület: 165,36 m2
Szerkezeti tömeg: 18568 kg
Max. felszálló tömeg: 30844 kg
Max. sebesség: 359 km/h
Csúcsmagasság: 6250 m
Hatótáv: 3814 km forrás: Repülő lexikon

Curtiss SBC Helldiver

Hajtómű: Wright R-1820-34 Cyclone 9 csillagmotor (963 LE)
Fegyverzet:1db előretüzelő 7,62 mm-es géppuska, 1db 7,62 mm-es forgatható géppuska a kabin hátsó részében, max. 454 kg bomba
Fesztáv: 10,36 m
Hossz: : 8,64 m
Magasság: 3,84 m
Szárnyfelület: 29,45 m2
Szerkezeti tömeg: 2196 kg
Max. felszálló tömeg: 3462 kg
Max. sebesség: 381 km/h
Csúcsmagasság: 8320 m
Hatótáv: 950 km (egy 227 kg-os bombával) forrás: Repülő lexikon

Curtiss SOC Seagull

Hajtómű: Pratt&Whitney 1340-22 Wasp csillagmotor (608 LE)
Fegyverzet: 2db 7,62 mm-es géppuska, felfüggesztési pont 2db 147 kg-os bombának 
Fesztáv: 10,97 m
Hossz: : 9,47 m
Magasság: 4,44 m
Szárnyfelület: 31,77 m2
Szerkezeti tömeg: 1648 kg
Max. felszálló tömeg: 2492 kg
Max. sebesség: 266 km/h
Csúcsmagasság: 4540 m
Hatótáv: 1086 km forrás: Repülő lexikon

Douglas TBD Devastator

Hajtómű: Pratt&Whitney R-1830-64 Twin Wasp csillagmotor (913 LE)
Fegyverzet: 1db előretüzelő 7,62 mm-es géppuska és 1db 7,62 mm-es forgatható géppuska, valamint 1db 454 kg-os torpedó vagy 680 kg-nyi bomba
Fesztáv: 15,24 m
Hossz: : 10,67 m
Magasság: 4,60 m
Szárnyfelület: 39,20 m2
Szerkezeti tömeg: 2804 kg
Max. felszálló tömeg: 4624 kg
Max. sebesség: 332 km/h
Csúcsmagasság: 6005 m
Hatótáv: 1152 km forrás: Repülő lexikon

Grumman J2F Duck

 

Hajtómű: Wright R-1820-54 Cyclone 9 kilenchengeres csillagmotor (1065 LE)
Fegyverzet: általában fegyvertelen, de beszerelhető volt 1db 7,62 mm-es géppuska a hátsó kabinrészbe, és 294 kg bombát vihetett magával
Fesztáv: 11,89 m
Hossz: : 10,36 m
Magasság: 3,76 m
Szárnyfelület: 38,00 m2
Szerkezeti tömeg: 2470 kg
Max. felszálló tömeg: 3307 kg
Max. sebesség: 306 km/h
Csúcsmagasság: 8140 m
Hatótáv: 1370 km forrás: Repülő lexikon

Brewster F2A Buffalo

Hajtómű: Wright R-1820-40 Cyclone csillagmotor (1200 LE)
Fegyverzet: 4db rögzített előretüzelő 12,7 mm-es géppuska
Fesztáv: 10,67 m
Hossz: : 8,03 m
Magasság: 3,68 m
Szárnyfelület: 19,41 m2
Szerkezeti tömeg: 2146 kg
Max. felszálló tömeg: 3247 kg
Max. sebesség: 517 km/h
Csúcsmagasság: 10120 m
Hatótáv: 1553 km forrás: Repülő lexikon

Wildcat F4F

Legénység: 1 fő 
Motor: Pratt & Whitney R-1830, 1200 LE 
Sebesség: 525 km/h (6400 m-en)
Súly: 2612 kg (üresen); 3360 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 11300 m 
Hatótávolság: 1240 km
Fesztávolság: 11,58 m 
Hossz: 8,79 m 
Magasság: 3,63 m
Fegyverzet: 6 db 12,7 mm-es Browning géppuska, 2 db 45 kg-os bomba forrás: Repülő lexikon

Hellcat F6F

Legénység: 1 fő 
Motor: 1 db Pratt & Whitney R-2800-10W Double Wasp 2028 LE
Sebesség: 611 km/h (7130 m-en)
Súly: 4273 kg (üresen); 6464 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 11185 m 
Hatótávolság: 1520 km
Fesztávolság: 13,06 m 
Hossz: 10,24 m 
Magasság: 3,99 m
Fegyverzet: 6 db 12,7 mm-es Browning géppuska, vagy 2 db 20 mm-es gépágyú és 2 db 12,7 mm-es géppuska; 6 rakéta vagy 907 kg bomba forrás: Repülő lexikon

Vought OS2U Kingfisher

Hajtómű: Pratt&Whitney R-985-AN-2 csillagmotor(475 LE)
Fegyverzet: 2db 7,62 mm-es géppuska( egy mereven előre tüzelő, egy mozgatható a pilótafülke hátsó részében) és két 147 kg-os bomba a szárny alatt
Fesztáv: 10,95 m
Hossz: : 10,31 m
Magasság: 4,61 m
Szárnyfelület: 24,34m2
Szerkezeti tömeg: 1870 kg
Max. felszálló tömeg: 2722 kg
Max. sebesség: 264 km/h
Csúcsmagasság: 3960 m
Hatótáv: 1296 km forrás: Repülő lexikon

Vought SB2U Vindicator

Hajtómű: Pratt&Whitney R-1535-02 Twin Wasp Junior csillagmotor (836 LE)
Fegyverzet: 2db 12,7 mm-es géppuska és 454 kg bomba
Fesztáv: 12,80 m
Hossz: : 10,36 m
Magasság: 3,12 m
Szárnyfelület: 28,33 m2
Szerkezeti tömeg: 2556 kg
Max. felszálló tömeg: 4273 kg
Max. sebesség: 391 km/h
Csúcsmagasság: 7195 m
Hatótáv: 1802 km forrás: Repülő lexikon

Vought Corsair

Legénység: 1 fo 
Motor: Pratt & Whitney R-2800-8W, 2250 LE Sebesség: 668 km/h (6090 m-en)
Súly: 3944 kg (üresen); 5032 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 11.280 m 
Hatótávolság: 2510 km (2 póttankkal)
Fesztávolság: 12,49 m 
Hossz: 10,17 m 
Magasság: 4,57 m
Fegyverzet: 6 db 12,7 mm-es Browning MG 53-2 géppuska, 2 db 545 kg-os bomba, vagy 8 db 12,7 mm-es rakéta forrás: Repülő lexikon

Daouglas SBD Dauntless

Legénység: 2 fő 
Motor: 1 db 9 hengeres Wright R-1820-60 Cyclone, 1200 LE 
Sebesség: 403 km/h (4210 m-en)
Súly: 2965 kg (üresen); 4318 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 7680 m 
Hatótávolság: 2519 km (max.)
Fesztávolság: 12,66 m 
Hossz: 10,09 m 
Magasság: 4,14 m
Fegyverzet: 2 db 12,7 mm-es és 2 db 7,62 mm-es géppuska, max. 1021 kg bomba forrás: Repülő lexikon

Helldiver

 











Legénység: 2 fő 
Motor: Wright R-2600-20 Cyclone; 2200 LE Sebesség: 473 km/h (5100 m-en)
Súly: 4720 kg (üresen); 6380 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 8930 m 
Hatótávolság: 3080 km
Fesztávolság: 15,18 m 
Hossz: 11,18 m 
Magasság: 4,01 m
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es gépágyú; 1 db 12,7 mm-es Browning géppuska; max. 454 kg bomba v. torpedó forrás: Repülő lexikon


Avenger












Legénység: 3 fő 
Motor: 1 db Wright R-2600-8 Double Cyclone, 1850 LE 
Sebesség: 434 km/h (3360 m-en)
Súly: 4580 kg (üresen); 6200 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 7005 m 
Hatótávolság: 3090 km
Fesztávolság: 16,50 m 
Hossz: 12,20 m 
Magasság: 5,00 m
Fegyverzet: 3 db 12,7 mm-es és 2 db 7,62 mm-es Browning géppuska, max. 908 kg bomba vagy 1 db torpedó vagy 8 db rakéta  forrás: Repülő lexikon

Beechcraft 18

 





 

 


Hajtómű: 2db Pratt &Whitney Wasp Junior R-985-40 léghűtéses csillagmotor (457 LE) 
Fegyverzet: a szállító változat fegyver nélkül repült, de a lövészkiképző változatban egy beépített fegyverállásban 1db géppuska helyezkedett el 
Fesztáv: 14,53 m
Hossz: 10,44 m
Magasság: 2,84 m
Szárnyfelület: 32,42 m2
Szerkezeti tömeg: 2495 kg
Max. felszálló tömeg: 3560 kg
Max. sebesség: 346 km/h
Csúcsmagasság: 6096 m
Hatótáv: 1125 km forrás: Repülő lexikon

Cessna T-50 Bobcat

 



 

 

 


Hajtómű: 2db Jacobs R-775-9 csillagmotor (228 LE)
Fesztáv: 12,78 m
Hossz: : 9,98 m
Magasság: 3,02 m
Szárnyfelület: 27,41 m2
Szerkezeti tömeg: 1588kg
Max. felszálló tömeg: 2585 kg
Max. sebesség: 314 km/h
Csúcsmagasság: 6705 m
Hatótáv: 1207 km forrás: Repülő lexikon


DOUGLAS A-26 INVADER (US)











(A-26B)
Legénység: 3 fő Motor: 2 db Pratt & Whitney R-2800-27, 2027 LE Sebesség: 570 km/h (4570 m-en)
Fegyverzet: max. 18 db 12,7 mm-es Browning géppuska, 2722 kg bomba
Súly: 10.147 kg (üresen); 19.187 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 6735 m Hatótávolság: 2900 km
Fesztávolság: 21,34 m Hossz: 15,42 m Magasság: 5,64 m forrás: Repülő lexikon



BOEING B-17 FLYING FORTRESS (US)

 

 









(B-17G)
Legénység: 10 fő Motor: 4 db Wright GR-1820-97, 1200 LE Sebesség: 480 km/h (9150 m-en)
Fegyverzet: 13 db 12,7 mm-es Browning géppuska, max. 7985 kg bomba
Súly: 14850 kg (üresen) ; 25000 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 10670 m Hatótávolság: 2970 km
Fesztávolság: 31,64 m Hossz: 22,26 m Magasság: 5,80 m forrás: Repülő lexikon


CONSOLIDATED B-24 LIBERATOR (US)












(B-24J)
Legénység: 12 fő Motor: 4 db Pratt & Whitney R-1830-65, 1200 LE Sebesség: 408 km/h (9150 m-en)
Fegyverzet: 10 db 12,7 mm-es Browning géppuska, max. 5800 kg bomba
Súly: 17.500 kg (üresen); 26.000 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 9750 m Hatótávolság: 3360 km
Fesztávolság: 33,55 m Hossz: 21,16 m Magasság: 5,49 m forrás: Repülő lexikon


NORTH AMERICAN B-25 MITCHELL (US)











(B-25J)
Legénység: 6 fő Motor: 2 db Wright R-2600-29, 1850 LE Sebesség: 440 km/h (5000 m-en)
Fegyverzet: 18 db 12,7 mm-es Browning géppuska, max. 1400 kg bomba
Súly: 9580 kg (üresen); 15,800 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 7620 m Hatótávolság: 2400 km
Fesztávolság: 20,6 m Hossz: 16,1 m Magasság: 4,8 m forrás: Repülő lexikon


MARTIN B-26 MARAUDER (US)











(B-26G)
Legénység: 7 fő Motor: 2 db Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp, 1920 LE Sebesség: 455 km/h (1525 m-en)
Fegyverzet: 11 db 12,7 mm-es géppuska, 1814 kg bomba
Súly: 11.500 kg (üresen); 17.300 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 6040 m Hatótávolság: 1770 km
Fesztávolság: 21,65 m Hossz: 17,12 m Magasság: 6,20 m forrás: Repülő lexikon


BOEING B-29 SUPERFORTRESS (US)






 


Legénység: 10-14 fő
Motor: 4 db Wright R-3350-23, 2200 LE Sebesség: 572 km/h (9150 m-en)
Fegyverzet: max. 12 db 12,7 mm-es Browning géppuska, 1 db 20 mm-es gépágyú, max. 9070 kg bomba
Súly: 33600 kg (üresen); 54500 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 10240 m Hatótávolság: 5200 km
Fesztávolság: 43,08 m Hossz: 30,20 m Magasság: 8,47 m forrás: Repülő lexikon


DOUGLAS DB-7 család (Boston / Havoc / A-20 / P-70) (US)

 











(A-20G)
Legénység: 3 fő Motor: 2 db Wright R-2600-23 Double Cyclon, 1622 LE Sebesség: 545 km/h (3780 m-en)
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es gépágyú és 5 db 12,7 mm-es Browning géppuska, vagy 9 db 12,7 mm-es géppuska, max. 1814 kg bomba
Súly: 7708 kg (üresen); 10964 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 7225 m Hatótávolság: 1640 km
Fesztávolság: 18,69 m Hossz: 14,63 m Magasság: 5,36 m forrás: Repülő lexikon


CURTISS C-46 COMMANDO (US)

 













Legénység: 5 fő Motor: 2 db Pratt & Whitney R2800-51 Double Wasp ; 2000 LE Sebesség: 424 km/h (3970 m-en)
Kapacitás: 36-40 utas vagy 33 hordágy + 4 kísérő vagy 4536 kg teher
Súly: 13.400 kg (üresen); 25.402 kg (max.) Csúcsmagasság: 7470 m Hatótávolság: 2560 km
Fesztávolság: 32,93 m Hossz: 23,26 m Magasság: 6,62 m forrás: Repülő lexikon



Convair B-32 Dominator

 



 

 

 

 


Hajtómű: 4db Wright R-3350-23 Cyclone csillagmotor (2232 LE) 
Fegyverzet: 10 db 12,7 mm-es géppuska öt lőállásban, 9072 kg bomba
Fesztáv: 41,15 m
Hossz: 25,32 m
Magasság: 10,06 m
Szárnyfelület: 132,10 m2
Szerkezeti tömeg: 27339 kg
Max. felszálló tömeg: 50576 kg
Max. sebesség: 575 km/h
Csúcsmagasság: 10 670 m
Hatótáv: 6115 km forrás: Repülő lexikon


CONSOLIDATED CATALINA (PBY) (US)

 











(PBY-5)
Legénység: 8 fő Motor: 2 db Pratt & Whitney Twin Wasp; 1200 LE Sebesség: 286 km/h (2140 m-en)
Fegyverzet: 5 db 12,7 mm-es géppuska, max. 2041 kg bomba
Súly: 7893 kg (üresen); 15145 kg (harckészen) Csúcsmagasság: 6585 m Hatótávolság: 3050 km
Fesztávolság: 31,70 m Hossz: 19,46 m Magasság: 6,15 m forrás: Repülő lexikon


DOUGLAS C-47 / C-53 DAKOTA (US)

 












Legénység: 4 fő Motor: 2 db Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp, 1200 LE Sebesség: 368 km/h (2680 m-en)
Kapacitás: 4536 kg teher (C-47); 28 katona vagy 14 fekvõbeteg + 3 ápoló (C-53); vontatott vitorlázógép
Súly: 7700 kg (üresen); 14.061 kg (maximális terheléssel) Csúcsmagasság: 7315 m Hatótávolság: 2160 km
Fesztávolság: 28,90 m Hossz: 19,63 m Magasság: 5,20 m forrás: Repülő lexikon


TEXAN (NORTH AMERICAN AT-6 / SNJ / HARVARD) (US)











(AT-6C)
Legénység: 2 fő Motor: 1 db Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp, 600 LE Sebesség: 273 km/h (1500 m-en)
Fegyverzet: 3 db 7,62 mm-es géppuska
Súly: 1890 kg (üresen); 2410 kg (harckészen) Csúcsmagasság: n.a. Hatótávolság: 1200 km
Fesztávolság: 12,80 m Hossz: 8,85 m Magasság: 3,88 m forrás: Repülő lexikon



Aeronca L-3 'Grasshopper' futárgép

 

 



 

 

 


Hossz: 6,40 m
Magasság: 2,34 m
Fesztávolság: 10,67 m
Hatótáv: 351 km
Személyzet: 2 fő
Csúcsmagasság: 2360 m
Szerkezeti tömeg: 378 kg
Felszálló tömeg: 590 kg
Csúcssebesség: 140 km/h
Fegyverzet: nincs
Hajtómű: egy 65 Le-s (48,5 kW) Continental 0-170-3 típusú, négyhengeres boxermotor forrás: Repülő lexikon


Bell P-59 'Airacomet' 










Hossz: 11,62 m
Magasság: 3,66 m
Fesztávolság: 13,85 m
Hatótáv: 837 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 14 079 m
Szerkezeti tömeg: 3704 kg
Felszálló tömeg: 6214 kg
Csúcssebesség: 665 km/ó
Fegyverzet: egy 37 mm-es, mereven beépített gépágyú, meg három 0,5 hüvelykes, mereven beépített géppuska az orrban és 907 kg-os bomba- vagy rakétateher a külső megerősített pontokon
Hajtómű: 2 db General Electric J31-GE-3 típusú gázturbina forrás: Repülő lexikon

Boeing P-26 'Peashooter'

 








Hossz: 7,19 m
Magasság: 3,06 m
Fesztávolság: 8,52 m
Hatótáv: 579 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 8350 m
Szerkezeti tömeg: 997 kg (max. felszálló tömeg: 1520 kg)
Csúcssebesség: 377 km/ó 1800 méteren
Fegyverzet: két darab 12,7-mm-es géppuska, vagy 1 db 12,7-mm-es és 1 db 7,62-mm-es géppuska; 90 kg bombateher
Hajtómű: egy 600 Le-s (440 kW) Pratt Whitney R-1340-7 Wasp csillagmotor forrás: Repülő lexikon

Vultee A-31/A35 Vengeance 



 

 

 


Hajtómű: Wright R-2600-13 Cyclone tizennégy hengeres csillagmotor (1723 LE)
Fegyverzet: 4db mereven előre tüzelő 7,62 mm-es vagy 12,7 mm-es géppuska a szárnyban, és két mozgatható, hátrafelé beépített 7,62 mm-es géppuska a pilótafülke végében, 2db 227 kg-os bomba a törzsben és egy-egy a szárnyak alatt
Fesztáv: 14,63 m
Hossz: : 12,11 m
Magasság: 4,67 m
Szárnyfelület: 30,84 m2
Szerkezeti tömeg: 4672 kg
Max. felszálló tömeg: 7439 kg
Max. sebesség: 370 km/h
Csúcsmagasság: 6800 m
Hatótáv: 3701 km forrás: Repülő lexikon

1943-ban Carl A. Spaatz tábornok átvette az újonnan alakult US Strategic Air Forces vezetését, és egyenesen az amerikai-brit egyesített vezérkari főnököknek jelentett. Spaatz a háború előtti stratégiai doktrínát használva megkezdte az ellenséges célpontok nappali bombázását. A doktrína szerint a zárt alakzatban repülő bombázók védelmi képességei összeadódnak, és kísérővadászok nélkül is képesek az ellenséges vadászgépek visszaverésére. Az elmélet azonban hibásnak bizonyult, és a német vadászgépek, valamint a légvédelem messze az elfogadható mennyiséget meghaladó veszteségeket okozták a bombázók hullámaiban. A legsúlyosabb veszteségeket produkáló bevetések közé tartozik a Ploieşti elleni olajfinomító-támadás, valamint a schweinfurti és regensburgi golyóscsapágy-gyárak elleni támadássorozat. A hajózó személyzetek veszteségei miatt 1943-ben csökkenteni kellett a stratégiai támadások számát.

A nyolcadik légierő P–47 Thunderbolt és P–38 Lightning kísérővadászok bevetésével próbált légi fedezetet nyújtani a bombázóknak, ám az előbbi hatósugara még póttartályokkal is túl rövid volt, az utóbbi pedig a nagy magasságú légiharcokban bizonyult megbízhatatlannak. Az áttörést a P–51 Mustang megjelenésével sikerült elérni. 1944 februárjában megkezdődtek a P–51-es kísérettel ellátott bevetések, és a Luftwaffe egyre súlyosabb veszteségeket szenvedett el a Nyugat-európai térségben. A szövetséges vadászgépek német repülőtereket is támadtak, és a normandiai partraszállás idejére a német légierő hatékonysága jelentős mértékben csökkent (a partraszállás idején gyakorlatilag megszűnt). A bombázók kíméletlen bevetésével egy sor német nagyvárost a földdel tettek egyenlővé, az egyik legismertebb példa erre Drezda bombázása.

A csendes-óceáni hadszíntéren a USAAF George Kenney tábornok vezetése alatt támogatta a Douglas MacArthur vezette földi seregeket. A háború végére Kenney harci gépei összesen 11 900 japán repülőt és 1,7 millió regisztertonnányi hajót semmisítettek meg.

Az USAAF huszadik légierejét kifejezetten B–29 Superfortressek általi japán városok ellen végrehajtott stratégiai bombázásokra hozták létre. Kínából nem lehetett légitámadásokat indítani, egyrészt az Indiából kiinduló hosszú logisztikai vonalak miatt, másrészt a japán földi erők által támasztott fenyegetés miatt. Miután 1944 közepére az amerikaiak elfoglalták a Mariana-szigeteket, a repülőterek tengeri utánpótlásának köszönhetően Japán bombázása végre elérhető közelségbe került. 1945 áprilisára az összes B–29-es oda települt és Curtis LeMay tábornokot nevezték ki bombázóparancsnokká. LeMay véleménye szerint a japán gazdaság jelentősen támaszkodott a városi kézműves iparra, valamint a jelentősebb gyárak is a városokban helyezkedtek el, ezért a nagy magasságból indított precíziós bombázások helyett az alacsonyról végzett gyújtóbombás támadásokra váltott. A lakott területeket jelentős pusztítás érte - Tokióban egy tűzvihar több mint százezer polgári áldozatot követelt. A Hirosimára és Nagaszakira ledobott atombomba Japán feltétel nélküli megadásához vezetett.