Ugrás a Főoldalra!

<< Vadászrepülőgépek a 2. világháborúban

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Az 1920-ban aláírt trianoni békeszerződés értelmében az ország légierővel nem rendelkezhetett. Ezért a korábbi repülőalakulatok és pilóták egy része a polgárinak minősített Légügyi Hivatal (LÜH) alárendeltségébe került. Az elméleti fejlesztéseket sem tiltotta a békeszerződés, még 1920-ban pilótaképzés indult Budapesten, Szegeden, Szombathelyen és Miskolcon. 1938-ban alakult meg a Magyar Királyi Honvéd Légierő, amelyet Horthy Miklós 1938. december 28-án kelt döntése értelmében újév napjától (1939. január 1.) mint önálló fegyvernem kell működnie. 1945 májusában szűnt meg.

A MÁVAG Héja I és MÁVAG Héja II második világháborús vadászrepülőgép volt, melyet a keleti fronton sikerrel használt a Magyar Királyi Honvéd Légierő.


Mávag Héja-1(Bal) Mávag Héja-2 (jobb) Forrás: http://www.airwar.ru/enc/fww2/hejja2.html , Szolnoki Repülőmúzeum

Története

1939 decemberében a magyar kormány 70 darab Reggiane Re.2000 vadászgépet vásárolt Olaszországból. A gépeket a MÁVAG-nak szállították le, ahol azokat átalakították, új jelölése Héja I lett. Az eredeti Piaggio P.XI motorokat magyar gyártmányú Weiss Manfréd Gnome–Rhône 14K csillagmotorra cserélték le, mely Hamilton Standard háromágú állítható légcsavart hajtott. A WM K-14 motort a francia Gnome–Rhône 14K licence alapján gyártották. Mivel ez a motor könnyebb volt az eredetinél, a törzset 400 mm-el meg kellett hosszabbítani, hogy a gép súlypontja a tervezett helyre kerüljön vissza. Mellesleg a Piaggio motort szintén a Gnome-Rhône 14K licence alapján gyártották, de megbízhatósága elmaradt az eredeti mögött.
Hamarosan döntés történt további Héja vadászgép legyártására. Ezek MÁVAG Héja II jelölést kaptak. Az új Héja II teljesen magyar gyártmány volt, itthon gyártott sárkánnyal, motorral és fegyverzettel. Ez a változat több ponton is különbözött az eredeti konstrukciótól. A fegyverzetet lecserélték 2 darab a gép orrába felül beépített motorhajtású 12,7 mm-es Gebauer géppuskákra egyenként 300 lőszerrel. A gép hossza 8,39 m lett, legnagyobb vízszintes sebessége 4200 m-en 485 km/h volt. A repülési idő 2 óra 30 perc volt. Az első MÁVAG Héja II 1942. október 30-án szállt fel, és a gyár összesen 203 Héját gyártott le a Magyar Királyi Honvéd Légiflotta számára. Az utolsó gépet 1944. augusztus 1-jén szállították le, ezután a gyártást leállították.

MÁVAG Héja adatai

Adat

Reggiane Re.2000

Héja II

Első repülés

1939

1942

Szolgálatból kivonva

1945

1945

Személyzet

1 fő

1 fő

Hossz

7,99 m

8,39 m

Fesztáv

11 m

11 m

Magasság

3,2 m

3,1 m

Üres tömeg

2090 kg

2070 kg

Teljes tömeg

2850 kg

2520 kg

Motor

Piaggio P.XI

Gnome-Rhône (Weiss Manfréd) 14kfs Mistral Major

Teljesítménye

986 LE (725 kW)

1030 LE (757 kW)

Legnagyobb sebesség

530 km/h

485 km/h (4200 m-en)

Hatótávolság

1400 km

900 km

Legnagyobb repülési magasság

10 500 m

8138 m

Fegyverzet

két 12,7 mm Breda–SAFAT géppuska

két 12,7 mm Gebauer géppuska

 

Alkalmazott Típusok

Típus

Feszt.
m
Hossz
m
Magaság
m
Súly
kg
Seb.
Km/h
Hatótáv
Km
Csúcs-
magasság
Motor
Fegyverzet
Jelzéssor

FIAT
Cr-32

9.5
7.45
2.7
1850
350
700
9500
Fiat A-30
650 LE
2/12, 7mm Breda, majd 8mm Gebauer
V.101-től 76 db V.185- és V.080-36db

HEINKEL
He-112B

9,1
9,3
2,85
2250
385
850
7500
Jumo-210/E
670 LE
2/7,9mm
MG 17
2/20mm
MG FF
V.301-től
3 db

Messer.
Bf-109D-1

9,9
8,7
2,45
2200
460
650
9500
Jumo-210/E 670 LE
4/7,9mm
MG 17
V.601-töl
2 db

FIAT
Cr-42

9,7
8,26
3,1
2275
445
795
10 200

FiatA-74
RC-38
840 LE

2/12,7mm
Breda
V.201-től
72 db

Re2000
Falco

 
11
 
7,5
 
3,20
 
2460
 
520
 
680
 
10 800
 
Piaggio P-XI CR-40
1000 LE

 2/12,7mm
Breda-Scotti

 
V.401-től
70 db

Re2000
Héja II

 
11
 
7,9
 
3,20
 
2610
 
520
 
650
 
10 800
 
WM-14B
1030 LE
 
2/12,7 mm
GEP-Danuvia
 
V. 471- V.501- V.601-
196 db

 

Re2000
Héja II

 
11
 
7,9
 
3,20
 
2610
 
520
650
 
10 800
 
WM-14B
1030 LE
 
2/12,7 mm
GEP-Danuvia
V.471- V.501- V.601-
 196 db

 

Mess.
Bf-109F-4b

 
9,92
 
8,94
 
2,60
 
3005
630
 
650
 
11 500
DB 601-E
1300 LE
 
2/7,9mm MG-17
1/15 mm
MG-151
 
V. 001-töl
66 db

 

Mess.
Bf-109
G-2,-4

 
9,92
 
9,03
 
2,5
 
3200
 
616
 
730
 
11 750
 
DB-605 A
1475 LE
ME-P-6 sróf
 
2/7,9mm MG-17
1/20mm
MG-151/20
 
V.310-től
84 db

 

MWG
Bf.-109
G-2,-4,-6

 
9,92
 
8,94
 
2,5
 
3500
 
621
700
 
11 550
 
DB-605 A
1475 LE
 
(G-4)2/7,9mm
MG-17,
(G-6)2/13mm
MG-131
1/20mm
MG-151
 
V.751-V.765,
V.766-V.899
Kb. 150 db

 

FAG
Bf.-109
G-14

 
9,92
 
9,03
 
2,6
 
3300
 
665
600
 
12 000
 
DB-605- ASM,-AM
1800 LE
 
2/13mm MG131
1/30mm MK-108
 
W. 001- és
W. 101-
Kb.128 db

 

FAG
Bf.-109
G-10,K-1,-2

 
9,92
 
8,85
 
2,5
 
3678
 
685
 
640
 
12 000
 
DB-605D
1850LE
 
2/13mm MG-131
1/30mm MK-108
 
W.201-től
Kb. 25 db

Magyar Légierő emblémája.jpg

A Caproni-Reggiane Re.2000 Falco I, magyar nevén Héja I. olasz gyártmányú vadászrepülőgép volt, melyet a Regia Aeronautica (az Olasz Légierő), a Magyar Királyi Honvéd Légierő és a Svéd Légierő használt a a II. világháború első felében.

Tervezés és fejlesztés

A Reggiane Re.2000 vadászrepülőt Longhi tervezte, aki a gép alapkoncepcióját a korabeli amerikai Seversky P-35 típustól nyerte, melyre a repülőgép sok tekintetben emlékeztet. A P-35 volt az egyik első fémszerkezetű, alsószárnyas, behúzható futóműves vadászgép, és mint ilyen, korának egyik legkorszerűbb konstrukciója. Az Re.2000 prototípusa először 1939 május 24-én emelkedett a magasba és 515 km/h sebességet ért el 5,000 m magasan. Ez a gép volt a Reggiane gyár első alumíniumlemezzel borított repülőgépe a korábbi kizárólag faépítésű szerkezetek után.
Az erőltetett nyúzópróbákban kitűnt, hogy a gép felülmúlja a Fiat CR.32-t és a német Bf 109-et. Ennek ellenére az olasz légierő elvetette alkalmazását a megbízhatatlan motor és a a sebezhető üzemanyagtartályok miatt.
Az első sorozatból (Serie I) mindössze ötöt állított hadrendbe a Regia Aeronautica beleértve a prototípust is. Ezekből a gépekből szervezték meg a Sezione Sperimentale Reggiane-t a 74a Squadriglia-n belül Szicíliában. Később az egységet átnevezték 377a Squadriglia Autonoma Caccia Terrestre-re és kilenc Re.2000 Serie III-al egészítették ki. Bázisuk Szicíliában volt, és Észak-Afrika, Málta és Pantelleria fölött harcoltak. Az utolsó Re.2000 repülőgépet 1942. szeptemberében visszaküldték a gyárnak.
A Regia Marina (az Olasz Hadiflotta) kísérleteket folytatott a vadászgép egy repülőgép-hordozóra szánt változatával, a Serie II-vel, melyet sikeresen indítottak katapultról, de végül nem fejezték be a fejlesztést és a Flotta végül szárazföldi bázisokról alkalmazta a gépeket és a repülőgépekhez sem állt rendelkezésre hordozó. A Serie I-től a Serie II és Serie III abban különbözött, hogy ezeket rádióval is felszerelték.

Alkalmazásuk története

A repülőgép sokkal fontosabb szerepet játszott a magyar és a svéd légierőnél. Az Re.2000 legyártott példányainak 80%-a exportra került: Magyarország 70, Svédország 60 vadászgépet vásárolt. Az Egyesült Királyság kormánya is érdeklődött a gép iránt, 300 darabos rendelést adott Re.2000-sekre, de amikor Olaszország belépett a háborúba Németország oldalán, ezt visszavonták.

Svédországi üzemelés

Svédország kényszerűségből különböző típusú katonai repülőgépeket vásárolt Olaszországból, mivel a háború kitörése miatt más országok nem voltak hajlandók hadfelszerelést exportálni ebbe a kis semleges országba, melynek termelése 1943-ig nem volt képes kielégíteni a haderő igényeit. A Svéd Légierő 60 Re.2000 Serie I repülőgépet vásárolt, melyet Svédországban J 20 névvel jelöltek és 1941. és 1943. között szállítottak le.
Az összes J 20 az F10 század kötelékébe tartozott és a malmöi Bulltofta légibázison állomásozott Svédország déli csücskén. Elsősorban arra használták, hogy elhárítsák a tengely és a szövetségesek bombázóinak berepülését, melyek gyakran sértették meg a svéd légteret. Egy J 20-at lelőtt a Luftwaffe egyik Dornier Do 24 őrjáratozó repülőcsónakja Sölvesborg közelében 1945. április 3-án.
A svéd pilóták megbecsülték a típust, mely jó teljesítményt nyújtott nehéz üzemviszonyok között is. A megbízhatósága azonban nem felelt meg a Svéd Légierő követelményeinek, mivel a gépek igen sok időt töltöttek javítással és karbantartással. A háború végére a megmaradt 37 darab J 20 annyira elhasználódott, hogy 1945 júliusában leszerelték és kimustrálták, egyetlen példányt tartva meg bemutató céljából.

Magyarországi története

Az R.2000 Serie I Héja I és Héja II néven Magyarországon is repült. A Héja II ugyanaz a gép volt csak más motorral és magyar géppuskával szerelték fel. A honvédség az R.2000 vadászrepülőgépeket a keleti fronton használta. Bár harci teljesítménye a szovjet gépek ellen eredményesnek volt mondható, a repülőgép nem volt népszerű a pilóták között megbízhatatlansága és nehéz kezelhetősége miatt. A magyar vadászpilóták korábban a Fiat CR.32-t repülték, mely sokkal kevésbé volt érzékeny az átesésre és a dugóhúzóra, emiatt gyakoriak voltak a balesetek. Az Re.2000-rel felszerelt első századnak mind a 24 gépe kisebb-nagyobb balesetet szenvedett az első hónap leforgása alatt. A CR.32-nél keményebben rugózott futómű miatt a fel- és leszállás közben is sok baleset fordult elő az orosz szükség-repülőtereken.
A legismertebb baleset Horthy István nevéhez fűződik, aki a Második Magyar Hadseregben szolgáló vadászpilótaként 1942-ben meghalt, mikor Héjával földnek ütközött röviddel a felszállás után végrehajtott túlhúzott fordulóból dugóhúzóba esve.

Változatok

Olasz változatok

Re.2000
Első prototípus, 1 épült.
Re.2000 Serie I
Sorozatban gyártott modell, 157 épült. A Serie I módosított szélvédőt és apróbb felszerelésbeli változtatásokat kapott.
Re.2000 Serie II
Hajóra szánt változat, 10 épült. A Serie II 1,025 LE-s Piaggio P.XIbis motort és fékezőhorgot kapott repülőgép-hordozóra történő leszállás céljából.
Re.2000 (GA) Serie III
Távolsági vadászrepülőgép, 12 épült. A Serie III pilótafülkéjét áttervezték, megnövelték az üzemanyagtartály kapacitását lehetőséget biztosítottak külső üzemanyagtartály felszerelésére és 2000 kg bombateherre.

Magyar változatok

MÁVAG Héja I
Magyar jelölés a Serie I-re.
MÁVAG Héja II
Magyar jelölés a licencben gyártott Serie I-re. A Héja II-t egy 986 LE-s WMK 14 motorral és két magyar gyártmányú 12,7 mm motor meghajtású Gebauer géppuskával szerelték fel.

Rendszeresítve

Fájl:Flag of the NSDAP (1920–1945).svg
Luftwaffe

Fájl:Flag of Hungary 1940.svg
Magyar Királyi Honvéd Légierő

Fájl:Flag of Italy (1861-1946) crowned.svg
Regia Aeronautica

Fájl:Flag of Sweden.svg
SVE
Svéd Légierő