Ugrás a Főoldalra!

<< Vadászrepülőgépek a 2. világháborúban



File:RAF Lowvis Army roundel.svg

A történet 1911. április 11-én kezdődik, mikor megalapították az első angol katonai szervezet, mely a repülésre összpontosított. Ez volt királyi légi műszaki zászlóalj (Air Battalion of Royal Engineers), melynek bázisa Larkhillban volt. Az egység két csapatot tartalmazott: az 1. léghajó és ballon századot és a 2. repülő századot. 1912. április 13-án alakították meg a Royal Flying Corps-ot, az RFC-t. Előzőleg említett csapatokat beolvasztották az új szervezetbe és átnevezték a századokat.
1918. április 1. történelmi nap a Royal Air Force (RAF), királyi légierő életében. Ezen a napon hozták létre az RFC és a Royal Navy Air Service (RNAS) egyesítésével. A 22. század Bristol F2b repülőgépét érte a megtiszteltetés, hogy végrehajtsa az első hivatalos RAF bevetést. Az I. Világháború végéig a királyi légierő közel háromszázezer emberből és 22647 gépből állt. Ezek a repülőket 188 vadász századba, 75 repülő és 15 kiképző csapatba osztották szét.

Kétfedelű gépek

GLOSTER GLADIATOR

FAIREY SWORDFISH

 

Vadászgépek

HAWKER HURRICANE

SUPERMARINE SPITFIRE

HAWKER TYPHOON

HAWKER TEMPEST

GLOSTER METEOR

Taktikai vadászbombázók

BRISTOL BLENHEIM

BRISTOL BEAUFIGHTER

DE HAVILLAND MOSQUITO

Armstrong Whitworth Albemarle

 

Stratégiai vadászbombázók

VICKERS WELLINGTON

AVRO LANCASTER

Vickers Warwick

Avro Manchester 

Short Stirling 

Handley Halifax 

Forrás: Wiki - Repülõs lexikon

1939. szeptember 2-án, mikor Németország megtámadja Lengyelországot, megkezdődik a II. Világháború. Új vadászgépek, Spitfire-k, Hurricane-k, új bombázók Blenheimek és Wellingtonok hagyják el a gyártó sorokat. Az új gépek bemutatásakor néhány váratlan probléma lépett fel. Az új technológia extra kiképzést jelentett mind a pilóta mind a műszaki személyzetnek. Rádió, gépágyú torony és behúzható futómű bevezetésével megoldandó feladatot jelentett a pilóta és a műszaki állománynak.

Supermarine Spitfire F Mk XIIs of 41 Sqn.jpg
Supermarine Spitfire

Több pilóta rendelkezett repülő kiképzéssel, de harci tapasztalatuk nem volt, ellentétben a német pilótákkal, akik a spanyol polgárháborúban már átestek a tűzkeresztségen. Hitler csapatai a Blietzkrieg keretében gőzhengerként tarolták le Európát. Eközben a RAF csendben, háborús repülőtaktikáját alakította ki. Még az elavult egymotoros könnyű-bombázók dobták az ejtőernyős csapatokat Franciaországba és Közép-Európába. Az angol expedíciós erők Franciaországban nem tudták megállítani az előrenyomuló német sereget, ezért az európai angol erők maradékát, egyidejűleg a francia csapatokkal evakuálták Angliába a Dynamo hadművelettel.

Hurricane IIC PZ865.jpg
Hawker Hurricane

A háború következő nagy kihívása az angliai csata, a RAF leginkább híres csatája. A több mint három hónap alatt nemcsak a légierő, hanem a polgári lakosság szenvedett óriási veszteségeket. Itt kerültek reflektorfénybe a vadászgépek pilótái, valamint a légvédelem új fegyvere a radar. Az 1940. július 10-én kezdődött küzdelemben Huricane-ok, Spitfire-k védték a légteret éjjel-nappal. Az október végéig tartó küzdelemben tizennégy náció több ezer pilótája harcolt a németek ellen. 530-an haltak meg 450-en sebesültek meg a bevetések alatt.

A vadászerők mellett folyamatosan fejlődött a bombázó parancsnokság személyi és eszköz állománya. Miközben német bombázók pusztították az angol városokat, repülőtereket, addig az angol, éjszakai precíziós bombázások okoztak nem kevés erkölcsi és fizikai veszteséget a német lakosságnak. A németországi bombázások és német katonai döntések hatására 1940. október 29-én befejeződött az angliai légicsata. A három hónap őrületes veszteséget okozott mindkét félnek.
A háború folytatódott. A szuverenitását megtartó szigetország lett a szövetséges erők európai központja. Ide érkeztek az amerikai utánpótlás szállítmányok, itt folytatták a felkészülést a tervezett partraszállásra.

A bombázó hadműveletekkel az ellenség civil lakosaira és különösen az ipari munkásokra fókuszáltak. Az Operation Millenium művelet során a háború alatt először portyázott ezer bombázó gép Köln felett. 1943. november és 1944 márciusa között zajlott a Battle of Berlin, a berlini csata. A hadművelet alatt több mint ötszáz angol bombázó semmisült meg és ezer sérült meg.
A szövetséges csapatok egyik legfontosabb napjához érkezett a háború. 1944. június 4. a D-Day, a leghosszabb nap. A szövetségesek legtöbb erőt megmozgató hadművelete. A Royal Air Force is maximálisan kivette a részét az Overlord hadműveletben. A következő nagyobb angol bevetés az Operation Market Garden volt 1944. szeptember 17 és 25 között. Szövetséges ejtőernyősöket dobtak le Hollandia felett. Összesen 3887 szövetséges repülőgép, ebből több mint ezer Dakota, ötszáz vitorlázó-szállítógép, melyekből harmincötezer ejtőernyőst dobtak le az ellenséges vonalak mögé.

Mérföldkő volt az angol repülés történelemben, így az angol légierő életében is az első sugárhajtású repülőgép alkalmazása. A Gloster Meteor először 1943. március 3-án emelkedett a levegőbe. Az első század, a 616-os volt, akik 1944. júliusában állították szolgálatba az angol jetet.
A következő hónapokban a RAF bombázói és vadászbombázói folyamatosan támadták a német repülőtereket és bénították a kommunikációt. A szövetséges erők közül az angol bombázók mindig éjszakai bevetésen repültek az ellenséges területek fölé. Az utolsó támadást 1945. májusában hajtották végre Mosquito-k a megmaradó Luftwaffe repülőterek ellen.
1945. május 8-án az európai háború véget ért. A II. Világháború légiküzdelmeiben közel tizenegyezer repülőgép és több mint hetvenezer repülőszemélyzet veszteséget könyvelt el a királyi légierő.

A II.Világháború után a Hideg háborús események hozták az első bevetéseket az angol légierőnek. 1948-ban a szovjet katonai erők blokád alá vonták Berlint. Az amerikai és angol teherszállítógépek látták el a német főváros lakosságát. Négyszázezer tonna árut és százhatvanötezer utast szállítottak a gépek a művelet alatt. 1951-ben került sor az első angol sugárhajtású könnyű bombázó, a Canberra bevetésére. A siker ellenére 1955-ig nem állítottak szolgálatba sugárhajtású nehéz bombázógépet az angolok. Az áttörést a V-bombázók jelentették. Az első, a Valiant az atombomba hordozására is alkalmas gépet először 1956. októberében, a szuezi válság alatt vetették be. A V-bombázók csapatához később csatlakozott a Victor majd a deltaszárnyas Vulcan. A hatvanas évek közepén nyilvánvaló volt, a V-bombázók hosszan többször is berepültek a Szovjetunió területére.

1968. áprilisában az angol vadász, bombázó és partiőrség parancsnokságokat egyesítették RAF Strike Command néven. A hetvenes években a NATO új stratégia kidolgozását kezdte meg. A lényeg a rugalmas reagálás, visszavágás egy-egy konfliktusra. Az új stratégiához új repülőgépek kellettek. Ekkor jelennek meg a Phantomok, Buccanerek és Tornadok a királyi légierőben.
A nyolcvanas évek háborúval kezdődtek az angoloknál. 1982. április 5-én robbant ki a háború Argentínával a Falkland szigetekért. A konfliktus kiemelt megoldandó problémája az anyaország és a háború közötti hatalmas távolság leküzdése. A harcokban az angol haditengerészet anyahajóiról indították Harrier GR3-asokat, Chinook és Wessex helikoptereket. A Vulcan bombázók a Victor légiutántöltőgépek segítségével teljesítették a küldetésüket. A leghosszabb bombázó küldetést így egy Vulcan gép teljesítette. 15 óra 45 percet töltött a levegőben tizenhét légiutántöltéssel.

A Varsói Szerződés felbomlása változásokat hozott a királyi légierő életében. A megváltozott katonai erők miatt több egységet szerveztek át. Ezen változások hatására vonták ki a szolgálatból az utolsó V-bombázót a Vulcant 1984-ben.
A kilencvenes évek újabb háborúkat hozott. Az angol erők szövetségesként aktívan vettek részt az Egyesült Államok katonai erőinek oldalán az első és második Öböl háborúban egyaránt, a balkáni konfliktus megoldásában.

írta: Sövegjártó Zoltán - Forrás: JETfly Online